گفت‌وگو با عقیل ملکی‌فر مدیر اندیشکده صنعت‌ و فناوری (آصف)

نویسنده    :              امیر جلیلی‌نژاد

اشاره :

شهرها در دنیای امروز تخصصی شده‌اند: در دنیای امروز شهرهایی در حال شکل‌گیری‌اند که به آن‌ها شهرهای فرهنگی گفته می‌شود. منظور این است که شهرها در دنیای امروز نشان پیدا می‌کنند و تخصصی می‌شوند. شهرها از این وضعیت که هم سیاسی باشند و هم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … در حال خروج هستند. الان در جهان علاوه بر شهرهای فرهنگی، شهرهای مالی و اقتصادی هم وجود دارند مثل دبی یا شهرهایی مثل ژنو و واشنگتن که شهرهای سیاسی و دیپلماتیک محسوب می‌شوند.

 

شهرهای فرهنگی و صنایع فرهنگی: پس در این روند شاهد ظهور شهرهای فرهنگی هستیم که بر اساس صنایع فرهنگی شکل گرفته‌اند. این خصیصه دارا بودن صنایع فرهنگی در این شهرها مهم و کلیدی است. گرچه در مورد زیر مجموعه‌های صنایع فرهنگی در دنیا اتفاق نظر وجود ندارد، ولی اگر آن‌ها را در کشورهای مختلف بررسی کنیم می‌بینیم، به طور میانگین ۱۸ زیر مجموعه را شامل می‌شود که صنعت گردشگری یکی از آن‌هاست. صنایع سینما، رسانه، بازی‌‌های رایانه‌ای، جشنواره‌ها،‌ میراث تاریخی و صنایع دستی از نمونه‌های دیگر صنایع فرهنگی هستند.

 

شهرهای فرهنگی در جهان آینده نقش کلیدی خواهند داشت. چرا که صنایع فرهنگی در دنیای آینده نقش محوری پیدا می‌کند. اگرچه هم‌اکنون هم این نقش کلیدی را پیدا کرده‌اند. به طوری که پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا سال ۲۰۱۵ در سیطره صنایع فرهنگی قرار گیرد. در آمریکا سینما و رسانه‌ها خیلی قوی عمل می‌کنند ولی آن‌چه که به عنوان صنایع فرهنگی نقش مهمی دارند صنعت سرگرمی است که مردم از سراسر دنیا برای استفاده از آن به این کشور سفر می‌کنند.

 

در اروپا کشوری مثل انگلستان حدود سال ۱۹۰۸ یک چشم‌انداز بلند مدت برای قرن ۲۱ نوشته است. با این ایده که باید به شکوفایی قرن‌های ۱۹ و ۲۰ که انگلیس بزرگ‌ترین امپراتوری دنیا بود دست یابد و برای احیای شکوه و عظمت آن دوران باید صنایع فرهنگی در این کشور گسترش یابد و محور صنایع این کشور باید فرهنگ باشد. دیگر صنایع به هیچ عنوان برای انگلستان ممنوعیت ندارند و از آن‌ها در این سند چشم‌انداز اسم برده نشده است.

جهت دسترسی به متن کامل بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

نقل مطالب با حفظ حقوق معنوی اندیشکده و با اشاره به مشخصات کامل مطلب بلامانع است. تکثیر بخشهایی از این مطلب یا تمامی آن منوط به اجازه کتبی اندیشکده می‌باشد.